Hoe kan je rugpijn vermijden?

Anatomie van de rug

Om rugpijn te begrijpen, moeten we eerst weten waaruit de rug bestaat en hoe deze is opgebouwd. Als we spreken van rugpijn, dan wordt er meestal pijn aan de lage rug bedoeld. De lage is gevoeliger om overbelast te raken, voornamelijk door de fysiologische kromming van onze rug. Onze ruggengraat maakt een S-vorm en is een aaneenschakeling van verschillende schakels (= wervels).
Afbeelding met tekst, kaartAutomatisch gegenereerde beschrijving

Onderaan (= Lumbaal)  heeft van nature een holling (= lordose), de bovenrug ter hoogte van ribbenkast (= Thoracaal) heeft van nature een bolling (= Kyfose), de ruggengraad maakt ter hoogte van de nek (= Cervikaal) opnieuw een holling.

De verschillende wervels hebben een naam gekregen. Deze naam bestaat uit een letter, gevolgd door een cijfer. De letter verwijst naar de plaats van de wervel:

  • Bovenaan, met andere woorden de nek (Cervikaal) krijgt de letter C
  • In het midden (Thoracaal) krijgt de letter T
  • Onderdaan (Lumbaal) krijgt de letter L

Het bovenste deel bestaat uit 7 wervels, het middelste deel betstaat uit 12 wervels en het onderste deel bestaat uit 5 wervels. Onder de wervels van de lage rug zich nog enkele werveltjes, dit zijn de sacrale wervels en krijgen de letter S. Deze zijn beter gekend als het staartbeen en heiligbeen. Dit zorgt er dus voor dat we de volgende reeks benaming krijgen.

De wervels zijn aaneengeschakeld via een tussenliggend schijfje. Dit zijn de tussenwervelschijven, ook wel discus genoemd. De tussenwervelschijven dienen als schokdemper en gewricht. De tussenwervelschijven bestaan uit een stevig omhulsel, de annulus fibrosus, en een zachte kern, de nucleus pulposus.

Afbeelding met tekst, tekeningAutomatisch gegenereerde beschrijving

Het ontstaan van (lage) rugpijn

Rugpijn kan verschillende oorzaken hebben. Soms komt rugpijn door een probleem bij de gewrichten (wervels en tussenwervelschijven). In dit geval spreken we van een medisch probleem. Rugpijn kan echter ook ontstaan door een probleem met de rugspieren (vb. overbelasting). Dan spreken we van een spierprobleem. Bij aanhoudende spierpijn of stramheid spreken we van een lumbago.

Een medisch probleem ontstaat wanneer het gewricht, de wervels en/of de tussenwervelschijven, beschadigd zijn. De verschillende medische problemen kunnen opgedeeld worden op basis van de ernst van de beschadiging.

De tussenwervelschijven kunnen verslijten, hierbij ontstaan kleine scheurtjes op oneffenheden. Op dit moment spreken we van discusdegeneratie. Door de slijtage kan pijn ontstaan.

We spreken van een bulging als de tussenwervelschijf gaat uitpuilen naar een bepaalde zijde. Met andere woorden de tussenwervelschijf blijft niet meer op zijn plaats. Door de uitpuiling ontstaat er een onevenwicht. Dit kan op zijn beurt zorgen voor pijn of irritatie.  

We spreken van een hernia als het omhulsel van de tussenwervelschijf gescheurd is. Door de scheur kan het inwendig vocht vanuit de zachte kern ontsnappen. Hierdoor verliest de tussenwervelschijf zijn steunfunctie en ontstaat er pijn. Als het vocht die ontsnapt tegen een zenuw gaat duwen, dan kan er ook uitstralingspijn ontstaan. Hierbij ervaart men pijn op een andere plaats in het lichaam.

Afbeelding met voedselAutomatisch gegenereerde beschrijving

De oplossing voor rugpijn

Hoewel er geen permanente oplossing is om de oorzaak (schade) van rugpijn definitief op te lossen, zijn er wel enkele zaken die ervoor zorgen dat de pijn aanzienlijk kan verbeteren of kan doen verdwijnen.

De eerste stap bij zowel medische problemen en spierproblemen is het versterken van de rug- en buikspieren. Met name ook de dieperliggende spieren (transversus abdominis en multifidus) die de rondom de wervelkolom gelegen zijn. Deze spieren vormen als het ware een korset. Als dit korset aangespannen is (sterke spieren), dan worden de wervels ondersteunt door deze spieren en kan de pijn verdwijnen, omdat er geen of minder wrijving is ter hoogte van de wervels en tussenwervelschijven. Met andere woorden de stabiliteit tussen de gewrichten wordt hiermee verbeterd. Dit noemt men dan ook core stability of rompstabiliteit.

Afbeelding met voedselAutomatisch gegenereerde beschrijving

Let wel op! Dit is geen permanente oplossing. Een spier die getraind wordt, wordt sterker. Een spier die niet getraind wordt, gaat verzwakken. Dit betekent dus ook dat de pijn kan verbeteren of verdwijnen als de core getraind wordt. Maar dat deze pijn terug kan opduiken als men stopt met deze core-training. Er zullen dus altijd ondersteunende oefeningen gedaan moeten worden om pijnvrij te blijven. Gelukkig kan de core stability of rompstabiliteit gemakkelijk onderhouden worden met een aantal simpele oefeningen.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van alle nuttige informatie.

Hé wat leuk dat je op onze website bent. Hopelijk heb je gevonden naar wat je op zoek bent. Wens je volledig vrijblijven...

Lees meer

Wens je aan de slag te gaan? Plan hier jouw gratis proeftraining!

Wij zijn er van overtuigd dat we jou kunnen helpen met het bereike van jouw sportieve of gezondheidsdoelen! Vul hieronder uw ge...

Lees meer
Meer nieuws